Det är förstås meningen att en normalhändig person ska själv kunna montera bilbarnstolar, och för det mesta går det bra. Men i denna artikel vill göra konsumenter uppmärksamma på några "dolda" risker för att skada bilen som kan uppstå när man monterar bilbarnstol.

Vanligaste skada som vi ser i butiken är skador på bilens inredning, framförallt på läderinredningar. Många barnstolar dras ner med viss kraft i sätet. Tanken är att få stolen att sitta så stadigt som möjligt. Men även om bilbarnstolen har en slät undersida kan det bli märken efter stolen. Vissa stolar, t ex Britax Hi-Way och Max-Way har ganska smala partier som berör sätet, och detta gör att märken blir gärna djupare.

Ett annat problem är att vissa bilbarnstolar kan rispa både klädsel och instrumentbrädan. Problemstolen nummer 1 är Maxi-Cosi Mobi, som alltsedan start 2003 tills 2013 var utrustad med ett magnetlås på baksidan av stödbenet. Låset har en pigg som kan slita hål i både baksidan på passagerarestolen och instrumentbrädan. När vi monterar Mobi fram sätter vi alltid en styv skumplastbit över piggen, fäst med silvertejp. Även Klippan Kiss / Akta DuoLogic har ett potentiellt problem. Golvstödet styrs av en röd knapp som dras ut när man ska sänka eller höja benet. Om knoppen ramlar av blir en rel vass pigg kvar, som också kan rispa framförvarande inredning.

Det händer att konsumenter försöker montera golvöglor själv i bilen. Dessa fästs i regel i de bultar som håller fast glidskenan för sätena. Man måste göra rätt, för skenan är kritisk för att hålla fast delar av säkerhetsbältet. Det är rel lätt att göra detta om man har en spärrskaft och rätt sorts bits. Varning dock för bilar från VW grupp, d v s Audi, VW. Skoda, m fl. Bulten som håller fast golvskenan är gjord med en speciell VW standard som kallas XZN, en tolvtandad bits. En del konsumenter tror att de ser en sk Torx bult, eftersom många andra fordon använder just Torx i bilarna. Torx är en sextandad bits, och det går att skada XZN bultar om man försöker använda Torx bits. Vi har också sett att man lyckas dra in golvskensbultar med s k snedgänga, som kan skada både bulten och gängtappen i bilens kaross. Rådet är att inte ge sig på denna montering om man inte har tidigare mekanisk erfarenhet.

En annan typ av skada kan ske ofrivilligt när man monterar förankringsbanden i vissa bilar där bilens elektronik och styrboxar monteras under framsätena. Många ledningar dras till och från boxarna, och om man kommer åt ledningarna kan man orsaka kortslutningar i utrustningen och i vissa fall skador på styrboxarna. Detta kan leda till att bilen inte går att starta eller köra. Ersättningsboxar är mycket dyra. Rådet är alltså att titta under sätet innan du spänner fast underförankringsband i tvärbalkar och liknande.

Det händer också att konsumenter monterar förankringsband i tunna wirare, el-ledningar och fjädrar. Allt som är tunt ska man naturligtvis undvika, för det leder till att man sliter av föremålet när du monterar, eller ännu värre, att monteringen ser OK ut men att fästet inte håller i en krock. Vårt råd på den här punkten för den osäkra montören är att du alltid kan lita på själva sätet, där stolens rygg möter sitsen. Om du fäster underförankringsbanden där kan du var lugn att stålet håller och att du inte skadar osynliga saker under sätet.